Hoe gaan wij te werk
In een minuut..
In een minuut..
Met bernheze makelaars

Een

Bedrijfsobject laten taxeren

Heeft u een taxatierapport nodig van uw bedrijfsobject? Maak kennis met onze erkende taxateurs. Wij beschikken over specialistische kennis waardoor wij ten alle tijden een betrouwbaar en onafhankelijke waarde kunnen onderbouwen. Door onze bijzonder ruime certificering bent u ook voor gespecialiseerde taxatierapporten aan het juiste adres bij ons zoals rapporten voor kantoren, winkels, bedrijfscomplexen, woningen, maar ook voor onroerend goed als bijvoorbeeld scholen, kloosters, kerken, toekomstige woningbouwlocaties en horeca.
Vastgoed kenniscentrum, alles onder één dak.
Meer dan 25 jaar ervaring in het vak en de markt
Ons doel is het vinden van de juiste plek voor u
Autoriteit in de omgeving Noord-Oost Brabant

Een

Bedrijfsobject laten taxeren

Hoe werkt dat?
Stap 1
Opname van het object
Eén van onze taxateurs zal langskomen op locatie om uw bedrijfspand te inspecteren. Zo voorzien wij onszelf van alle benodigde informatie en kunnen wij u uiteindelijk voorzien van een uitgebreid en alomvattende rapportage.
Stap 2
Waarde vaststellen en uitwerken
Eenmaal terug op kantoor zullen wij zorgen voor de oplevering van een compleet taxatierapport. Door onze ervaring en expertise kunnen wij zorgen voor passend referentiemateriaal en een kloppende onderbouwing waardoor de waarde van uw pand glashelder te onderbouwen valt.
Stap 3
Oplevering van het taxatierapport
Wanneer wij het taxatierapport gereed hebben betekent dit dat we ook gereed zijn voor een eventueel goedkeuringstraject door een derde partij of instantie.
Stap 4
Veelgestelde vragen
Hebben jullie zowel lokale- als landelijke marktkennis als bedrijfsmakelaar?

Absoluut. Wij werken door heel Nederland. Grote kans dat wij ook bij u in de regio vastgoed verhuurd of verkocht hebben. Al jaar en dag weten opdrachtgevers door heel het land ons kantoor te vinden.

Kan ik een separate kantoorruimte verhuren binnen een groot kantoorpand?

Als u een kantoorruimte wilt verhuren in een groot kantoorpand met meerdere huurders is het belangrijk dat u goede afspraken maakt over de algemene ruimtes en de servicekosten. Als u namelijk met meerdere huurders gebruikt maakt van een kantoorpand zult u ook veel dingen samen met elkaar delen. Denk aan bijvoorbeeld de keuken, de lift en het parkeerterrein. Om een hoop discussies te voorkomen is het verstandig om een huishoudelijk reglement op te stellen waar alle huurders in het kantoorpand zich aan moeten houden. Hierin staat bijvoorbeeld omschreven hoe er omgegaan moet worden met het afval, wat de openingstijden zijn en hoe de alarminstallatie werkt. Onze makelaars zijn u graag van dienst om dit proces van A tot Z te begeleiden.

Welke huurovereenkomst is nodig bij de verhuur van een winkelpand?

Bij het verhuren van een winkelpand dient u de huurovereenkomst in de zin van 7:290 BW te gebruiken. In de Nederlandse wetgeving staat namelijk omschreven dat een winkelier gekenmerkt wordt als een Publiek Toegankelijke Zaak. Met andere woorden iedereen kan zonder afspraak binnen wandelen en producten kopen. Omdat de huurder zeer afhankelijk is van de locatie krijgt hij in de Nederlandse Wetgeving meer huurbescherming dan bijvoorbeeld bedrijfspanden en kantoorpanden. Daarom zijn er voor de verhuur van winkelruimte ook wettelijke huurperiodes en andere aspecten waar u rekening mee moet houden. Daarom is het belangrijk om altijd een professional te betrekken bij het opstellen van een huurcontract voor winkelpanden.

Heeft de huurder van een winkelruimte huurbescherming?

Ja, de huurder van een winkelpand heeft huurbescherming. Dit heeft de wetgever in Nederland besloten omdat de huurders van winkelruimte sterk afhankelijk zijn van hun locatie. Om de huurder de zekerheid te geven dat hij de winkelruimte voor een langere periode kan gebruiken krijgen zij meer huurbescherming. Daarom zijn er wettelijke huurperiodes die aangehouden moeten worden in de huurovereenkomst voor winkelpand (7:290 BW). In de regel zijn de huurtermijnen 5 jaar + 5 jaar, of andere variaties die samen uitkomen op 10 jaar. Maar er is ook een uitzonderingsregel mogelijk waarbij éénmalig een huurovereenkomst met een looptijd korter dan 2 jaar wordt overeengekomen. Om problemen met de huurbescherming van huurders van winkelpanden te voorkomen is het verstandig om een professional in te schakelen. Als u namelijk fouten maakt kan het zijn dat u de huurder niet eenvoudig uit uw winkelpand kunt zetten vanwege de huurbescherming.

Kan ik mijn bedrijfspand in verhuurde staat verkopen aan een belegger?

Uw bedrijfspand verkopen aan een vastgoedbelegger met een huurder erin is geen enkel probleem. Koop breekt immers geen huur. De lopende huurovereenkomst van de huurder heeft echter wel invloed op de verkoop en de koopsom. De belegger die uw bedrijfspand koopt kan namelijk niet onder de huidige huurovereenkomst uit. Hij neemt dus alle rechten en plichten over van de verkoper. Daarom is het dus belangrijk dat de huurovereenkomst goed is opgesteld, de huurprijs marktconform is en dat de belegger vertrouwen heeft in de huidige huurder. Als de vastgoedbelegger namelijk weinig vertrouwen heeft zal hij het risico hoger inschatten waardoor hij bereidt is om een lagere prijs te betalen voor uw bedrijfspand.

Hoeveel belasting moet ik betalen na de verkoop van een bedrijfspand?

Hoeveel belasting u moet betalen over de winst bij het verkopen van een bedrijfspand is sterk afhankelijk van uw eigen fiscale positie. Als het bedrijfspand namelijk in eigendom is van een onderneming dan is de kans groot dat u boekwinst maakt. Deze boekwinst is in Nederland gewoon belast volgens de normale belastingheffingen voor bedrijven. Als u echter het bedrijfspand als particulier in Box 3 heeft is de winst in principe “onbelast”. De winst wordt dan toegevoegd aan uw vermogen en op die manier jaarlijks belast middels de vermogensbelasting. Hoelang dat dit nog op deze manier belast wordt is echter de vraag. De Belastingdienst heeft namelijk voornemens om de komende jaren het belastingstelsel grondig aan te passen. Daarom is het altijd belangrijk dat u informatie inwint over de belastingen die u moet betalen na de verkoop van een bedrijfspand.

Is er BTW van toepassing bij de verkoop van mijn bedrijfspand?

De btw regeling bij verkoop van uw bedrijfspand is afhankelijk van uw eigen fiscale situatie. Wel of niet met BTW verkopen in de herzieningsperiode kan grote gevolgen hebben.

Hoe hoog is de overdrachtsbelasting voor het verkopen van een bedrijfspand?

De overdrachtsbelasting voor het verkopen van een bedrijfspand bedraagt momenteel 10,4%. De hoogte van het bedrag dat u moet betalen aan overdrachtsbelasting wordt berekend over de koopsom van het registergoed. Als u dus bijvoorbeeld ook nog roerende zaken of goodwill overneemt dan bent u hierover in de regel geen overdrachtsbelasting verschuldigd. Het is echter wel belangrijk om dit eerst te laten beoordelen door een fiscalist of accountant om achteraf problemen te voorkomen met de Belastingdienst.

Hoeveel eigen geld heb ik nodig voor het kopen van een beleggingspand?

Hoeveel eigen geld een koper nodig heeft is afhankelijk van bij welke bank hij een hypotheek wil aanvragen en van wat voor type beleggingspand het is. De banken hanteren gemiddeld een percentage van ongeveer 25% – 30% eigen geld voor het kopen van een beleggingspand. Dit verschilt echter sterk per bank, de financiële situatie van de koper én het beleggingspand. Als het namelijk een beleggingspand op een A1 locatie in het centrum van Amsterdam is kan de bank besluiten om genoegen te nemen met minder eigen geld. Wanneer het beleggingspand echter slecht onderhouden is of zich in een krimpregio bevindt dan kan de bank zeggen dat er meer eigen middelen nodig zijn.

Moet ik belasting betalen over de boekwinst bij verkoop van mijn winkelpand?

Als u als ondernemer een winkelpand verkoopt kan het zijn dat u boekwinst maakt. U maakt boekwinst als het winkelpand op uw balans staat en de balanswaarde lager is dan de verkoopopbrengst. Deze boekwinst is in Nederland belast volgens het normale belastingstelsel. Meer informatie omtrent de belasting over boekwinsten kunt u vinden op de website van de Belastingdienst.

Een

Bedrijfsobject laten taxeren

Hoe werkt dat?

Bent u klaar voor de volgende stap?

Ons team van experts staat voor u klaar.  Twijfel niet om ons vrijblijvend te bellen of WhatsAppen.

Deze specialisten staan voor je klaar.

Richard Roefs
Algemeen Directeur, makelaar/taxateur
Ontmoet
Richard
Rob Habraken
Partner, makelaar/taxateur RM RT | Team Bedrijven
Ontmoet
Rob
Yannick Schraauwers
Manager taxaties | Team Taxaties Bedrijven
Ontmoet
Yannick
Kim van Dinther
Secretaresse | Team Bedrijven | Team Taxaties
Ontmoet
Kim
Sven Quint
Working student Team Taxaties
Ontmoet
Sven
Jeroen van Dinther
Directeur, makelaar/taxateur RM RT | Team Wonen | Team Nieuwbouw | Team BOG
Ontmoet
Jeroen
Jens Dekkers
Assistent taxateur bedrijven
Ontmoet
Jens
Lisa Lavrijsen
Assistent taxateur | Team Bedrijven
Ontmoet
Lisa
Richard Roefs
Algemeen Directeur, makelaar/taxateur
Ontmoet
Richard
Rob Habraken
Partner, makelaar/taxateur RM RT | Team Bedrijven
Ontmoet
Rob
Yannick Schraauwers
Manager taxaties | Team Taxaties Bedrijven
Ontmoet
Yannick
Kim van Dinther
Secretaresse | Team Bedrijven | Team Taxaties
Ontmoet
Kim
Sven Quint
Working student Team Taxaties
Ontmoet
Sven
Jeroen van Dinther
Directeur, makelaar/taxateur RM RT | Team Wonen | Team Nieuwbouw | Team BOG
Ontmoet
Jeroen
Jens Dekkers
Assistent taxateur bedrijven
Ontmoet
Jens
Lisa Lavrijsen
Assistent taxateur | Team Bedrijven
Ontmoet
Lisa
Richard Roefs
Algemeen Directeur, makelaar/taxateur
Richard Roefs
Rob Habraken
Partner, makelaar/taxateur RM RT | Team Bedrijven
Rob Habraken
Yannick Schraauwers
Manager taxaties | Team Taxaties Bedrijven
Yannick Schraauwers
Kim van Dinther
Secretaresse | Team Bedrijven | Team Taxaties
Kim van Dinther
Sven Quint
Working student Team Taxaties
Sven Quint
Jeroen van Dinther
Directeur, makelaar/taxateur RM RT | Team Wonen | Team Nieuwbouw | Team BOG
Jeroen van Dinther
Jens Dekkers
Assistent taxateur bedrijven
Jens Dekkers
Lisa Lavrijsen
Assistent taxateur | Team Bedrijven
Lisa Lavrijsen
Richard Roefs
Algemeen Directeur, makelaar/taxateur
Ontmoet
Richard
Rob Habraken
Partner, makelaar/taxateur RM RT | Team Bedrijven
Ontmoet
Rob
Yannick Schraauwers
Manager taxaties | Team Taxaties Bedrijven
Ontmoet
Yannick
Kim van Dinther
Secretaresse | Team Bedrijven | Team Taxaties
Ontmoet
Kim
Sven Quint
Working student Team Taxaties
Ontmoet
Sven
Jeroen van Dinther
Directeur, makelaar/taxateur RM RT | Team Wonen | Team Nieuwbouw | Team BOG
Ontmoet
Jeroen
Jens Dekkers
Assistent taxateur bedrijven
Ontmoet
Jens
Lisa Lavrijsen
Assistent taxateur | Team Bedrijven
Ontmoet
Lisa

Topwerk geeft tevreden klanten

Onze klanten beoordelen ons gemiddeld met een 9,1 en daar zijn we trots op!